Alice’s Adventures in Wonderland – Lewis Carrol

Dit is de eerste klassieker die ik heb gelezen van de 12 klassiekers die ik heb gekocht op vakantie. Ik ging naar school, en moest snel een boek pakken om te lezen, en ik had geen zin in een dik boek in mijn tas. Alice lag bovenop en was dun, en dus ging het boek snel mijn tas in!

Ik vond het een erg leuk boekje! Ik kende het verhaal natuurlijk wel in grote lijnen, al weet ik niet meer waar ik het gelezen heb.. Misschien in de grote rode sprookjesboeken met bandjes, of de disney versie ooit, maar zeker weet ik het niet. Terwijl ik aan het lezen was waren er wel steeds herkenningsmomenten, en toen ik bij het stuk kwam waar de speelkaarten de rozen rood aan het schilderen waren, kreeg ik opeens wel een plaatje in mijn hoofd en dat ik het vroeger altijd erg mooi gemaakt vond. Ik ga denk ik de rode sprookjesboeken maar eens nakijken of het daar in stond ^^
Ik vond vooral dat je niet echt heel erg kon merken dat het heel lang geleden is geschreven, omdat het engels niet heel vreemd overkomt. Dat zal er waarschijnlijk aan liggen dat het een kinderboek is en er dus simpel taalgebruik gebruikt was. Wat me wel opviel was dat het woordje Queer heel vaak gebruikt wordt, maar dat dat in moderne boeken een beetje uit de mode is, want daar zie je het lang niet zo vaak. (en dan meestal nog als omschrijving van een homo… 😛 )
Ik vind het ook zo leuk hoe erg je in sprookjes de moraal van het verhaal krijgt. Ook bij deze, als de zus op het einde probeert net zo te dromen als Alice, en dat ze alle geluiden dan omvormt naar de geluiden in Alice’s droom, gewoon om zich ook weer even jong te voelen. Dat ze zich daar ook zo bewust van was, dat ze dat niet meer vanzelf heeft enzo.

Omdat ik (bijna) altijd met een quote eindig, citeer ik de ‘Queen of Hearts” maar, met de meest gebruikte zin in het boek:

“… Off with his head!…”

1 reactie

  1. CC said,

    11/09/2009 bij 13:21

    Gefeliciteerd dat je er doorheen gekomen bent 😛 Ik heb het boek ooit eens uit de mediatheek gehaald (stond op een lijst met literatuur waarop HP gebaseerd is) maar na een stuk of tien bladzijden vond ik het zo raar en saai dat ik maar ben opgehouden… 😛


Geef een reactie

