Burengeluiden

Tijdens mijn eerste week hier in Gent had ik het idee dat ik eigenlijk geen buren had, ik hoorde ze tenminste niet. De tweede week bleek dat ik ze wel had, ze hadden alleen vakantie van de Universiteit de week ervoor. Tijdens de dagen dat ik overdag moest slapen klonk regelmatig dance muziek door de muren, die ik zo snel mogelijk probeerde te negeren om verder te slapen. Dat ging goed, als ik het niet mooi vind kan ik muziek blijkbaar redelijk goed buitensluiten, en zo heb ik er dan geen last van.
Tuurlijk, ik had liever dat er muziek gedraaid werd die ik mooi vind, maarja. Dat was tot afgelopen woensdag. Ik las vroeg in mijn bed, omdat ik de volgende dag een vroege dienst had. Een van mijn boven- of zij buren draaide vervolgens erg mooie klassieke muziek. Het was leuk om naar te luisteren, en dat deed ik dus ook, terwijl ik probeerde te slapen. Gevolg: Ik lag om half twaalf nog wakker, doordat ik niet in slaap kon komen omdat ik zo bewust naar de muziek aan het luisteren was…

Ik dacht niet dat ik het ooit zou zeggen, maar ik hoop dat mijn buren voortaan weer dance draaien als ik wil slapen, anders kom ik nooit aan mijn rust toe!

Music is the one incorporeal entrance into the higher world of knowledge which comprehends mankind but which mankind cannot comprehend.

~Ludwig van Beethoven, quoted by Bettina von Arnin, letter to Goethe, 1810~

Geef een reactie

