De Klassiekers: Strauss

Als volgende in mijn serie beoordelingen van klassieke muziek heb ik Strauss gekozen. Ik kende zijn naam al (voornamelijk uit een liedje van de smurfen, vrees ik) en wilde wel weten wat voor muziek er bij hoorde. Ik luisterde er een paar dagen na Mussogorsky al voor het eerst naar, maar het maakte eigenlijk geen indruk op me, dus had ik ook geen zin om er vaker naar te luisteren en het te gaan beoordelen. Omdat er zo geen schot in de zaak kwam heb ik dus toch maar nog twee keer geluisterd, en kan jullie bij deze mededelen dat het op zich best leuke muziek is, ook wel herkenbaar, er worden best vaak stukjes van gebruikt heb ik het idee, maar dat ik het niet bewust nog eens op zal zetten. De muziek lijkt echt helemaal geen verhaal te vertellen en het trekt me gewoon niet. Op de CD die ik heb staan 8 walsen en 2 polka’s, maar geen waar ik graag op zou dansen eigenlijk. Een van de polka’s is de Thunder and Lightning polka. Het is best een bekende melodie geloof ik, en ook wel vrolijk, maar toch, het is niet helemaal mijn soort muziek. De ‘Roses from the south’ vind ik nog wel leuk om te horen en deze versie van Youtube is eigenlijk veel mooier dan die van de CD, veel volumineuzer en er lijkt meer gevoel achter te zitten. De onderstaande wals is ook heel bekend, vraag me alleen niet waarvan:

Uiteindelijke conclusie: Op zich zijn het best leuke nummers, maar niet teveel na elkaar en Mussogorsky heeft leukere muziek geschreven.

Geef een reactie

